dimecres, 26 de desembre del 2007

Dinar de sant Esteve o la segona festa?


La sopa farcida d'ahir estava passada i les patates del rostit eren, com sempre, de cartró. Quin dia serà que entendran que la sopa, dins el brou que bull, encara cou una estona?
Si hi ha una sopa que m'agrada és la de galets farcits de carn, la sopa de nadal. Peeeeròòòòò... ha d'estar al punt, no m'agrada la pastota.
Avui, dia de la segona festa, havia convidat a dinar a ca meva a mon pares i la padrina, però s'han estimat més menjar sopa recuita i porcella encalentida. Jo, davant aquest panorama, he dinat de llom amb col improvisat, amb un cabdell de col de l'hortet i un parell de tallades de llom que tenia dins el congelador. Ja que feia el sofregit, n'he fet una olla grossa i l'he congelat per tenir per un altre dia que tengui ganes de menjar llom amb col.

Ingredients
Per la base de sofregit:
2 cebes grosses tallades a daus petits
3 alls laminats
1 tomàtiga ben madura ratllada (o 3 de ramellet)
sobrassada tallada a daus
pinyons
panses (a jo no m'agrada i no n'hi pos)
butifarra a trossets (a jo no m'agrada i no n'hi pos)
esclatassangs, poden ser de pot
panxeta a trossets (no n'hi he posada perquè no en tenia)
sal i pebre bo
vi blanc i xerès

Per fer els farcells:
fulles de col escaldades
llom
sobrasssada
butifarró (jo no n'hi pos)
sal i pebre bo

El sofregit es fa com tots, primer la ceba i l'all, quan esta feta s'hi posa la la resta i s'hi donen dues voltes, s'hi posa el xerès i després de coure una mica s'hi afegeix aigua.
Un cop les fulls de col s'han escaldat, salpebram el llom i a sobre hi posam la sobrassada i el butifarró. Tot això s'embolica amb dues fulles de col i se fermen amb una mica de cordill de cuinar.
Se passa per la paella amb oli d'oliva per rostir un poc la col, no massa, i se passen a dins el brou del sofregit i se deixa coure una mitja hora llarga.
La ració és de 2 farcellets, però si en posau un, feis com jo i afegiu-hi unes patates frites, a cantons, no com jo que he aprofitat unes que ja tenia tallades dins la gelera.